برند Lenovo

محصولات Lenovo

معرفی برند Lenovo

طی سالیان گذشته، تعداد کاربران و مصرف کنندگان برندهایی مانند اپل، سامسونگ، اینتل، مایکروسافت و گوگل افزایش یافته است. البته اگر به پیشینه این کمپانی‌ها نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که همه آن‌ها از استراتژی تک محصولی شروع کرده و حالا سرویس‌های مختلفی ارائه می دهند؛ اما در این بین، کمپانی لنوو (Lenovo) نسبت به بقیه برندها، مشتریان کمتری دارد. افرادی که به فناوری‌ها علاقه دارند، با برند Lenovo آشنا هستند، اما در آمریکای شمالی، مصرف کنندگان توجه کمی به آن دارند. با این حال، برند Lenovo یکی از بزرگ‌ترین سازندگان لپ تاپ در جهان محسوب می‌شود.

شرکت لنوو

لنوو 36 سال پیش متولد شد

برای اینکه بدانید برند لنوو چه زمانی تأسیس شده، باید به 36 سال پیش سفری داشته باشید. این عدد کافی است تا لنوو را از برندهایی مانند HTC (تأسیس در سال 1997) و هواوی (تأسیس در سال 1987) قدیمی‌تر بدانیم. مؤسس برند لنوو، فردی به نام لوی چووانژی بود که به همراه تعدادی از مهندسین، برند Lenovo را تأسیس کرد. سرمایه اولیه آن‌ها حدود 30 هزار دلار بود. تمامی پرسنل Lenovo که در آن زمان 11 نفر بودند، بر نام کمپانی به عنوان New Technology Developer تأکید داشتند که این نام خوشبختانه چندان دوام نیاورد. جالب است بدانید که لنوو برای 15 سال و تا سال 2003، لجند (Legend) نامیده می شد که 2 سال پس از تأسیس کمپانی، به این نام تغییر پیدا کرد. نام‌گذاری به لنوو باعث شد تا موفقیت‌ها نیز به دنبالش بیایند.

تولید اولین کامپیوتر PC در سال 1990

تحت نام لجند بود که لنوو در سال 1990 موفق شد تا اولین کامپیوتر خود را ساخته و به نوعی با برند IBM وارد رقابت شود. این موضوع به نوعی پیشرفت و تفکر سرمایه گذاری در بازار کامپیوترها را برای لنوو تقویت می کرد. عرضه این کامپیوتر در چین و دیگر کشورهای آسیایی، موفقیت قابل توجهی را به همراه داشت؛ زیرا توسط برخی از سازمان‌های دولتی جهت حمایت از کارآفرینان و نوآوران چینی استفاده شد.

در سال 1988، تعداد پرسنل لنوو، 4 برابر شد

کمپانی لنوو، در ابتدای تولد خود روند رشد آهسته و سختی داشت. پرسنل آن در ابتدا به دلیل کاهش هزینه‌ها، از حمل و نقل عمومی استفاده نکرده و با پای پیاده به محل کار و منزل خود رفت و آمد داشتند؛ اما اولین رشد قابل توجه این کمپانی در سال 1988 اتفاق افتاد. جایی که در روزنامه ها، آگهی استخدام در شرکت Lenovo به چشم می خورد. 500 متقاضی در آزمون‌های مربوطه شرکت کرده و 58 نفر از آن‌ها استخدام شدند. جالب است بدانید که مدیرعامل شرکت یعنی یانگ یوانکوینگ (Yang Yuanquing) هم در بین آن‌ها بود.

لنوو

ثبت برند و تبلیغات در سال 2003

عنوان لجند برای این کمپانی بیش از حد معمول و ساده به نظر می رسید؛ بنابراین، کمپانی تصمیم گرفت تا با انجام تبلیغات و هزینه‌های مربوطه، نام آن را تغییر دهد. به ویژه اینکه کمپانی در نظر داشت تا به جرگه برندهای بین‌المللی بپیوندد و به همین دلیل، نیاز داشت تا نامش تغییر کند. پس از تغییر نام، Lenovo کمپین‌های بازاریابی به راه انداخت و برای این کار، بیلبورد خرید و در تلویزیون تبلیغات انجام داد. بیشتر تبلیغات لنوو، به لوگوی آن معطوف شده بود.

قرارداد با مایکروسافت

تا اواخر دهه 90 میلادی، اکثر فعالیت‌ها و موفقیت‌های لنوو، به بازار چین محدود بود؛ اما در سال 1997، لنوو با عقد قراردادی با شرکت مایکروسافت، در حوزه بین‌المللی، شناخته‌تر شد. قرارداد Lenovo با مایکروسافت، بزرگ‌ترین قراردادی بود که یک کمپانی چینی منعقد می کرد. این مورد باعث شد تا راه موفقیت‌های لنوو در هزاره سوم میلادی، هموار گردد.

همکاری با IBM

با خرید بخش کامپیوترهای شخصی شرکت IBM، لنوو موفق شد تا بیزینس خود را گسترش دهد. رقم خرید این بخش، حدود 75/1 میلیارد دلار بود که باعث شد تا لنوو به سومین کمپانی بزرگ تولید کننده کامپیوتر در جهان، تبدیل شود.

برند Lenovo

سهم از بازار جهانی

در حال حاضر، کمپانی لنوو 20% از فروش کلی کامپیوتر را در سطح جهان در اختیار دارد که 65% درآمد این برند را شامل می‌شود. چنین موفقیت هایی، به دلیل همکاری‌ها و قراردادهای قبلی با شرکت‌های مایکروسافت و IBM حاصل شده است. لنوو، گرچه در ابتدا روند آهسته‌ای در رشد داشت، اما استراتژی‌های موفق و حرفه‌ای آن باعث شد تا  برند Lenovo در رده برندهای مطرح جهانی قرار گرفته و سهم از بازار قابل توجهی داشته باشد.