شیائومی یعنی چه؟


کلمه شیائومی یا (xiaomi)  (小蜜) در زبان چینی به معنی نوعی برنج زرد رنگ و ریز دانه است که شباهتی حدودی به ارزن دارد و یکی از مواد غذایی مردم چین بحساب میاید. اما در واقع شرکت شیائومی یا بهتر بگوئیم ابرکمپانی شیائومی که  با عبارت mi معرفی شده ،یکی از بزرگترین شرکتهای خصوصی چین و شاید عظیم ترین مالتی برند این غول بزرگ اقتصاد جهانیست، که بیش از ۲۰۰ برند را در حال حاضر در خود جای داده . و کاملا واضح است که اهداف آن نیز بصورت جهانی تنظیم شده و گرچه کشور چین خود بیش از ۱/۷ جمعیت زمین و بازار مصرف را به خود اختصاص داده ولیکن شیائومی با محصولات خود قطعا قصد فتح قله های بزرگ اقتصاد و بازار مصرف دنیا را هدف گرفته و به این اهداف بلند پروازانه یکی بعد از دیگری دست میابد .

قصد داریم هرچند کوتاه و مختصر برای آشنایی بیشتر شما همراهان گرامی xiaomi360 توضیحات و معرفی نامه ای برای این مالتی برند در حال رشد داشته باشیم ، چون فکر میکنیم شاید تا کمتر از دوسال آینده کمتر کسی را بتوان در این دنیای بزرگ یافت که نه تنها با این غول بزرگ چین آشنایی نداشته ، بلکه حداقل یکی ازهزاران هزار محصول این برند را استفاده نکرده باشد . و تقریبا تخمین زده میشود در مدتی کمتر از یکسال آینده و یا تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ لوگوی mi و برند xiaomi بعد از باز کردن جای خود در دلهای طرفداران و مصرف کنندگان محصولات هوشمند و دیجیتال در بین ۱۰ لوگوی ارزشمند و محبوب دنیا در کنار برندهای مطرحی چون Apple ,Samsung و سایر برندهای جهانی قرارگیرد.

 سیرتکامل شیائومی


شرکت شیائومی یک شرکت الکترونیک متعلق به بخش خصوصی است و مقر آن در پکن قرار دارد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های الکترونیک در زمینه طراحی، توسعه، و فروش گوشی‌های هوشمند، برنامه‌های تلفن همراه و لوازم مصرفی الکترونیک بوده و از ابتدای انتشار اولین گوشی‌های هوشمند در ماه اوت ۲۰۱۱، Xiaomi سهم بزرگی از بازار را در چین به دست آورد و آن را به طیف وسیع تری از لوازم الکترونیکی مصرفی گسترش داد. بنیانگذار و مدیر عامل شرکت لی جون،تاسال ۲۰۱۹ بیست و سومین مرد ثروتمند چین بر طبق اعلام مجله فوربس است. این شرکت تاکنون بیش از ۳۰۰۰ کارمند، به‌طور عمده در چین، مالزی، سنگاپور، استخدام کرده و در حال گسترش به کشورهای دیگر مانند هند و اندونزی و در حال حاضر اروپا و آمریکاست.

شرکت شیائومی به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح گوشی هوشمند شناخته شد و در ابتدا با رشد سرسام‌آور خود بازار کشور مادرش یعنی چین را به کنترل محصولات خود درآورد و با گسترش در بازارهای کشورهایی مثل هند و مالزی پیشرفتش چند برابر شد.

قبلاً تمرکز اصلی شیائومی بر ساخت گوشی‌های هوشمند با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا بود ولی خلاقیت شیائومی انتها نداشت و وارد سایر بازارهای کالای الکترونیک و گجت هوشمند شد، محصولاتی مثل پاور بانک شیائومی، تصفیه هوا شیائومی، ترازو شیائومی، تلویزیون شیائومی، انواع هدفون، هدست و هندزفری شیائومی، اسپیکر شیائومی، دوربین شیائومی، دستبند سلامتی شیائومی، لپ تاپ شیائومی، تبلت شیائومی و … همگی طیف کالایی شیائومی را شامل شدند.

این کالاها محصول شرکتی است که در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک استارت آپ کوچک که ابتدا هدفش طراحی گوشی هوشمند بسیار ارزان قیمت و فروش آن از طریق اینترنت بود وارد بازار شده‌اند و با اینکه بسیار دیر وارد بازار شد ولی در عمل نشان داد در چرخه رقابت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نخستین گوشی شیائومی تقریباً هم‌زمان با آیفون ۴s وارد بازار شد و به طرز عجیبی فروش موفقی داشت و نشان داد همیشه اولین بودن شرط موفقیت نیست و برای موفق شدن دلایل دیگری لازم است. شیائومی دلیل موفقیت بزرگ خودرا در استراتژی هوشمندانه دید، شیائومی فقط و فقط به اینترنت تکیه کرد و برای تبلیغات و برندسازی خود از بستر شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد، مورد بعد پشتیبانی قوی و سریع شیائومی بود که با برنامه‌ریزی و پلن تجاری به روز سبب شد شیائومی بسیار سریع و دقیق در میان قشر جوان کشور چین پذیرفته شود و خریداری گردد.

کیفیت محصولات شیائومی نیز به قدری بالا است که آن را اپل چین یا اپل ۲ می‌شناسند.

آیا شیائومی تنها محصولات دیجیتال تولید میکند؟


شیائومی تنها  به بازار IT یا گجتهای هوشمند بسنده نکرد و با افزودن به پر بال خود در حال حاضر اژدهایی چند سر را در عرصه های مختلف تجارت و بازار ساخته که گاهی کشف و فهم ابعاد آن برای تعقیب کنندگان هرروز وشب این ابر کمپانی هم دشوار شده و فی الواقع با ساختن یک مالتی برند واقعی قصد دارد بعد از گذشتن و فتح قله های گجت های هوشمند و اسمارت لایف تمامی کالاهای مصرفی اعم از منسوجات  همچون البسه و کالای خواب  ولوازم خانگی برقی و غیر برقی(خانه و اشپزخانه) و ارایشی و بهداشتی و مواد خوراکی همچنین محصولات صنعتی اعم از ابزارآلات و ماشینها و حتی خودرو را هم تولید و توزیع کند.

دیدگاه نویسنده و سایت شیائومی ۳۶۰


در پایان توصیه میکنیم کمی بیشتر به اطراف خود و وسایل زندگی دقت کنید.بعضی از وسایل و لوازم اطراف ما که گاها فکر میکنیم زندگی بدون آنها ممکن نیست ،  مدت زیادیست در دنیا کارآیی خود را از دست داده ومنسوخ شده چون با بهره وری بسیار بالاتر و کارایی آسان تر و همچنین صرف وقت و هزینه ی کمتری میتوان به نتایج بهتری از آنچه آنها برای ما ایجاد میکنند دست یافت . شیائومی یکی از پیشتازان این عرصه در تولید اختراعات روز و کارآمد دنیاست که این سری محصولات را با کمال میل و با سرمایه گذاری هنگفتی به بازار عرضه کرده که علاوه بر راحتتر شدن زندگی دریچه ای نو به روی آینده برای ما بگشاید و آن دریچه شاید نگاهی نو به زندگی هوشمند با رویکرد حفظ بزرگترین سرمایه که همان عمر ماست انجام شده. البته قطعا اهداف اقتصادی کمپانی شیائومی درراه رسیدن به این هدف پیش بینی شده و نیز قدرت خرید مصرف کنندگان در این مهم مدنظر بوده ولی با کمی تفکر مطمئنا به این موضوع پی خواهید برد که شیائومی فراتر از یک شرکت تجاری و فعالیتهای رو به رشد آن ورای فعالیتی اقتصادی وصرفا جهت کسب درآمد و جذب بازار است. و شاید ما در این نظر و فرضیه تنها نباشیم که شیائومی در حال ساختن و پرداختن یک خانواده به وسعت جهان است.